Noordoost Friesland laat zich zien! It brûst!

De blijvende ontwikkeling van de leefbaarheid van het gebied is een belangrijke voorwaarde om een topregio te worden. Wanneer mensen er goed en graag wonen in of bij dorpen, die bereikbaar zijn, waar voldoende voorzieningen zijn en de gemeenschapszin hoogtij viert, dan kunnen we spreken van een vitale topregio. Het thema boeie, brûzje en bine draagt met een vijftal opgaven aan deze ontwikkeling bij. De doelstelling voor 2040 is: gelukkigste regio van Nederland voor jong en oud. Met de volgende opgaven gaan we de komende jaren aan de slag, zodat we het boeien, brûzjen en binen in de regio versterken. In het bijlagenboek zijn de adviezen van de opgaventafels opgenomen.

Cultuur
Door cultuur als gezamenlijke opgave op te pakken, kunnen we als regio steviger worden op cultureel gebied. Cultuur moet hierbij breed worden opgevat; ook als drager van ambitie en leefbaarheid, oftewel als ondersteuning aan de topregio. Een bloeiende culturele omgeving trekt (ook) jongeren aan en kan daarmee krimp of leegloop van de regio tegengaan. We werken toe naar gemeenten waar ruimte is voor culturele ontwikkeling en waar een goede structurele basis wordt neergezet. Deze is er voor een brede doelgroep doordat er een link is naar de lokale gemeenschappen. Dit geeft enerzijds een impuls aan recreatie & toerisme en leefbaarheid: we zijn hiermee een aantrekkelijke regio om te wonen en te werken. Anderzijds gaat het om cultuur op zichzelf, dus niet alleen als drager van verbinding, maar ook om de verdere ontwikkeling van het cultuuraanbod en de cultuurparticipatie.

Bij het uitwerken van de opgaven leggen we de focus op structurele versterking van cultuur in de regio, in plaats van bijvoorbeeld het eenmalig organiseren van een cultureel evenement. Denk aan brûsplakken of aan ((twee)jaarlijks) terugkerende evenementen, zoals een beeldenroute, atelierroute, Biënnale van het Noorden of een taalproject. Ook onze ‘kroonjuwelen’ kunnen worden ingezet bij deze opgave, bijvoorbeeld landschapsbeleving via vaarroutes. Het gezamenlijk afstemmen in de regio behoort ook tot de mogelijkheden; bij één grote publiekstrekker kunnen kleinere initiatieven meeliften, zonder daarbij in elkaars vaarwater te zitten.

Gebiedspromotie
Als we meer mensen of andere doelgroepen willen aantrekken moeten we weten wie we zijn, wat we te bieden hebben en dit aan de wereld vertellen. Ook is het goed om na te gaan wie er willen komen en wie niet, en waarom niet en of wij daar iets aan kunnen veranderen.
Samen maken we het verhaal van de regio, om het vervolgens met verve uit te dragen. Het verhaal van Noordoost Fryslân, moet van
ons allemaal worden; bestuurders en ambtenaren, maatschappelijke partners en niet in de laatste plaats onze bedrijven en inwoners, onze Mienskip.

Het verhaal van de regio is input voor en onderdeel van de strategie voor gebiedspromotie. Gebiedspromotie is een van de dragers om een topregio te kunnen worden. Het is een belangrijk hulpmiddel om onze ambitie te bereiken. We willen de kwaliteiten van de regio zichtbaar maken; onszelf op de kaart zetten. Dit kan uitmonden in een situatie waarin je als regio gevonden wordt, niet alleen door toeristen en nieuwe bewoners, maar ook door nieuw te vestigen bedrijven en (kennis-)partners die met ons willen samenwerken aan bijvoorbeeld innovaties.

Bij het uitwerken van de opgave verkennen we hoe we aan kunnen sluiten bij wat er al is en hoe dat elkaar kan versterken, zoals bestaande toeristische promotie. Te beginnen bij RMT en de plannen die zij hebben voor destinatiemarketing. We gaan geen dingen dubbel doen. De strategie voor gebiedspromotie versterkt onze lobby. Of er een aparte opgave nodig is of dat we het beter onder de lobby scharen, bepalen we in de uitwerking. In Businesscase 3B uit de Versnellingsagenda vinden we wellicht middelen voor deze opgave.

 

© 2024 Netwerk Noordoost Fryslân · disclaimer